Apr 5, 2011

Survival

Lørdag kveld etter jobb, i ti tiden, fikk jeg start på bilen(omsider), og kjørte retning Lyngdal. Jeg hadde vært syk, og jobbet mye dagene før, så jeg hadde egentlig sagt til Espen at jeg ble hjemme på Randaberg i helga. Men plutselig stod jeg i stua på Røysgård, og Espen skjønte ingenting. Han ble helt sjokka, og måtte kikke to ganger før han oppfattet at det var meg som stod der. Hehe. Det var litt artig.

Elevene på friluftsliv linja på KVS skulle ha "Survival" fra søndag av, og Espen skulle undervise om førstehjelp til elevene. Så jeg ble med. Elevene hadde ikke fått noe mat, de hadde sprunget 5000 meter, orientert i flere timer, før de måtte hogge ved til egentlig bål. De hadde ikke soveposer, og måtte holde varmen med klærne de hadde. I tolv tiden på kvelden kom de gruppevis og skulle lære å skyte, og det med AG3 våpen fra forsvaret(jeg fikk også lov å prøve. Kjempe artig!). De fikk beskjed om å legge seg til å sove, men i fire tiden ble de vekket igjen for å ut å orientere, og finne poster i mørket og kulden. De holdt på til ca 8 tiden. Da var det førstehjelps undervisning. Vi hadde dumpet en bil ned i en grøft, der jeg og fire andre pasienter hadde forskjellige skader. Elevene kom gruppevis til "ulykken", der de skulle bli testet for å se hvordan de taklet det.

(Her er et utrolig fint bilde av meg under ulykken. Jeg hadde da pulsåreblødning, og spilte hysterisk pasient.)

Etter dette, fortsatt uten å ha spist noe som helst(jeg skjønner ikke hvordan de klarte det, jeg hadde dødd etter tre timer uten mat..), fikk de beskjed om å fikse mat av hønsene de hadde slaktet kvelden før. Godt fornøyd, trodde de de var ferdig stakkar. Men det var de ikke. Da skulle de ha "Camp-Aamot" - en time til med skikkelig hardkjør. Løping, push-ups, bading i kaldt vann osv. Jeg skjønner godt at de var slitne, og ikke minst sultne etter dette.

Vi, lederne, derimot hadde med oss soveposer, god mat, brus og godis. Sleipt eller!?! Jeg tror jeg hadde blitt voldelig hadde jeg vært en av elevene da... Men vi hadde det toppers! ;)

Det var helgas oppdatering. Fikk gjort mye på et par dager. :) Jeg har til og med kjøpt nytt batteri til bilen som jeg håper å få fikset snart. Litt stress å starte den med start-kabler hver gang jeg skal ut.

Håper du også har hatt en fin helg! Ikke lenge til neste...

1 comment:

Oddveig Michelle said...

du er BRA ellen!!

såg foresten at du har feil bloggadresse til meg :P
den er : oddymichelle.blogspot.com

Håper du har det bra?! klem